השר ניסנקורן: "מטרתם של המתקפות על המערכת – לערער את יציבותה"

ישראל רובין No Comments on השר ניסנקורן: "מטרתם של המתקפות על המערכת – לערער את יציבותה"
במרכז המחלוקת. ניסנקורן צילום: פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שר המשפטים, אבי ניסנקורן נשא דברים היום (שני) בטקס הרמת כוסית לשנה החדשה שהתקיים במשרד המשפטים.

בפתח דבריו התייחס השר למשבר הקורונה ואמר "אנחנו עוברים תקופה לא פשוטה ברמה הלאומית. זה כנראה אחד המשברים החמורים שידענו כאן. עשרות אלפים חלו. ההגבלות והסגרים משפיעים על כל אחד מאתנו ברמה האישית. הקורונה הכלכלית פוגעת, וכנראה תמשיך לפגוע, בציבור הישראלי כולו".

"משרד המשפטים הוא שותף מוביל בטיפול במשבר נגיף הקורונה. העבודה שלכם כאן מספקת ליווי משפטי צמוד, מסייע ומאזן, לכל המהלכים שמובילה הממשלה".

"גם בשגרה, יחידות רבות במשרד נוגעות לחיי היום-יום של אוכלוסיות מופלות, מודרות ונעדרות אמצעים. בתקופת הקורונה, אנו מקדמים ביתר שאת סיוע לאזרחים שהכי נפגעו מהמשבר: סיוע לאנשים שנקלעו לחובות ולפושטי רגל, הקלות על בעלי עסקים המצויים בסכנת חדלות פירעון, סיוע משפטי לחולים שמבקשים החרגה מן המגבלות; וככלל, כל יחידות המשרד מתאימות עצמן כדי לאפשר את המשך הסיוע והשירות לאזרח, גם בזמן הקורונה, ובעיקר בזמן קורונה".

בהמשך דבריו התייחס ניסנקורן לטענות על השחיתות במערכות אכיפת החוק ותקף: "בנוסף למשבר הבריאותי והכלכלי, אנו מצויים במשבר פוליטי מתמשך שמאיים על יציבות שלטון החוק. מנהיגי ציבור יוצאים מדי יום במתקפות חסרות רסן כלפי עובדי ציבור, כאשר מטרתם המרכזית היא לערער את יציבות קירות הבניין הזה, את מערכת המשפט ואת יסודות הדמוקרטיה".

"כשר משפטים יש לי תפקיד ברור – לוודא שכל אחת ואחד מכם יוכל להמשיך לעבוד בעצמאות ובביטחון מלא למען אזרחי ישראל".

"גם בשעת חירום, ודווקא בשעת חירום, תפקידנו לוודא שאף אחד לא ינצל את המצב השברירי כדי לפגוע בהתנהלות התקינה של מערכת הצדק הישראלית, ביסודות הדמוקרטיה ובזכויות האזרח של כל אחת ואחד מאיתנו".

כמו כן, התייחס השר לסגר הצפוי בתקופת החגים: "אתמול נאלצנו לקבל החלטות קשות לאור נתוני התחלואה החמורים. אנחנו נכנסים לתקופה של מתווה הגבלות מהודק מאוד. זה לא יהיה קל. על כולנו לקחת אחריות, לדאוג לעצמנו, להורינו ולקרובינו וכמובן להישמע להנחיות משרד הבריאות. אם נקפיד לשמור על הכללים בשבועות הקרובים, נוכל להשיב את המשק לפעילות תקינה ויציבה לאחר החגים. משק חי וודאות כלכלית, הם קריטיים כדי להבטיח שהכלכלה הישראלית לא תתרסק, כדי שאנשים ישובו למעגל העבודה. לשם כך נדרש כמובן גם תקציב מדינה אחראי לשנת 2021".

"במיוחד בעת הזו, מוטלת עלינו, במשרד המשפטים, אחריות כפולה ומכופלת. כאשר הממשלה מגבילה באופן דרמטי את חופש התנועה של הציבור, עלינו לוודא שההסדרים המשפטיים יבטיחו שמירה על זכויות היסוד של האזרח".

"אנחנו מחוייבים לצמצם למינימום האפשרי את הפגיעה בחירות הפרט. זה נכון לשר המשפטים, זה נכון לכל אחת מיחידות משרד המשפטים".

"כמו בסגר הקודם, נדאג גם הפעם שמוסדות הדמוקרטיה ימשיכו לתפקד. בתי המשפט לא ייסגרו והכנסת תמשיך למלא את תפקידה בפיקוח הדוק על כל החלטות הממשלה".

"דאגנו גם בסבב הזה שזכות ההפגנה תישמר. אף אחד לא רוצה לחיות במדינה שבה הממשלה אוסרת על מחאה נגדה. דמוקרטיות חזקות נבחנות בשעת משבר, ואנחנו נצלח את המבחן הזה".

"בהזדמנות הזו, אני רוצה להודות לכם על עבודתכם ועל הסיוע במספר רב של שינויים שאנו מובילים יחד. גם מבול המתקפות שנועדו להחליש את המערכת לא ימנעו מאתנו להמשיך ולהשתפר, לתקן את הדרוש שינוי ולקבל ביקורת עניינית בצורה עניינית".

השר ניסנקורן התייחס גם לעניין פרשת אום אל חיראן ואמר: "פניתי אתמול לנציב התלונות על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, על מנת שיבדוק את הטענות בנוגע לאופן הטיפול באירוע הטראגי שאירע בשנת 2017 באום אל-חיראן. אין לי ספק שבירור מקצועי יחזק את המערכת ואת אמון הציבור בה".

"לצד הבדיקה המערכתית, יחד עם שר הכלכלה החלטתי על הקמת צוות בראשות מנכל"י משרדינו, אשר ידאג לגבש פתרונות מיטביים עבור מפוני אום אל-חיראן.   אנחנו נמשיך בחיזוק גופי הביקורת על המערכת, נתקן ליקויים ולא נחדל מהמאמץ לשפר ולהנגיש את השירותים לאזרח. במקביל, אני נחוש להוביל יחד אתכם וכמובן בשיתוף פעולה עם הנהלת בתי המשפט, מהלכים שיבטיחו קיצור וייעול של ההליך המשפטי".

"תקנות סדר הדין האזרחי החדשות והרפורמה במח"ש הן רק חלק מאותם שינויים חשובים".

"השבוע נצא לדרך ברפורמה משמעותית נוספת: אפיץ היום את טיוטת החוק שיקים ערכאה שיפוטית חדשה בישראל – בתי משפט שלום לעניינים מינהליים".

"מדובר במהלך חשוב שגובש וקודם במשך תקופה ארוכה על ידי המשנה ליועץ המשפטי דינה זילבר וצוותה, בשיתוף עם הנהלת בתי המשפט".

"הקמת בתי משפט שלום מינהליים תשלים את  הליך בניית מערכת השיפוט בעניינים מינהליים, כך שהיא תהיה מורכבת משלוש ערכאות, במתכונת דומה לזו הקיימת בעניינים אזרחיים ופליליים".

"המהלך הזה החל כבר בשנת 2000, אז הוקמו מחלקות מינהליות בבתי משפט מחוזיים. בדומה למדינות אירופה ובהן גרמניה וצרפת, גם בישראל תהיה מערכת נפרדת של בתי דין מנהליים, בעלת שלוש ערכאות, וכך למעשה יושלם המודל החדש לביקורת שיפוטית על מעשי השלטון".

"המודל החדש יחליף את המודל המנדטורי שהיה נהוג עד שנת 2000, ולפיו רוכזה הביקורת בעניינים מנהליים בעיקר בפני בג"ץ".

"המהלך הזה ישפר באופן משמעותי את השירות לאזרח, ייעל את המערכת ויפחית את העומס המוטל היום על בג"ץ ועל בית המשפט המחוזי לעניינים מנהליים".

"העברת סמכויות לבתי משפט שלום תגביר את הנגישות של ערכאות מנהליות לציבור ותוזיל את העלויות הנלוות. היא תאפשר העברה של עניינים מנהליים מבג"צ – למחוזי, ותביא לפיתוח מקצועיות ומומחיות של שופטים בתחום המשפט המנהלי".

"השלמת מבנה שלוש הערכאות, סדרי הדין, והריכוז העניינים המנהליים אצל שופטים מומחים יביא לייעול משמועתי במערכת המשפט. זה יסייע לפרקליטים לשופטים ובעיקר לציבור הרחב".

"לאחר תקופת החגים נשוב בכוחות מחודשים לעבודה מאומצת, כשבקנה עוד שורה ארוכה של מהלכים חדשניים שנוביל ביחד כדי לשפר ולייעל את כל גופי המשרד".

"אני רוצה להודות לכם על העבודה המסורה ומאחל לכם, ולכל אזרחי ישראל, שהשנה הבאה תהיה קלה יותר ובעיקר בריאה הרבה יותר".



0 תגובות